Szkoła Podstawowa nr 12
im. B. Malinowskiego w Tczewie

Tutaj powinien być opis

Planeta Energii.

 

PLANETA ENERGII 2025
– nasza ekologiczna przygoda dobiegła końca!

W roku szkolnym 2025/2026 dzieci z oddziału przedszkolnego Szkoły Podstawowej nr 12 w Tczewie, pod opieką wychowawczyni Karoliny Smaglińskiej oraz przy współudziale nauczycielki przyrody i wychowania fizycznego Barbary Brotaj, aktywnie uczestniczyły w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Planeta Energii”, który zakończył sę 19 listopada 2025 roku.

Ten wyjątkowy projekt, łączący edukację przyrodniczą, logopedyczną, sensoryczną, ruchową i społeczną, pozwolił dzieciom poznać świat z perspektywy badacza, ekologicznego przewodnika i twórcy zielonych zmian.


🔬 Moduł 1: Gdzie kryje się woda?

Dzieci:

  • badały właściwości wody i obieg w przyrodzie,

  • przeprowadzały eksperymenty i tworzyły deszczowy tor butelkowy,

  • odkrywały znaczenie kontroli oddechu podczas zajęć logopedycznych związanych z wodą,

  • obserwowały wodne środowiska naturalne nad Kanałem Młyńskim.

🟢 Efekt: zrozumienie, że woda jest bezcenna , a każda kropla ma znaczenie.


🌱 Moduł 2: Ekobohaterowie na co dzień

Dzieci:

  • zorganizowały happening ekologiczny na osiedlu,

  • rozdawały breloczki–krople wydrukowane na drukarce 3D,

  • wzięły udział w akcji Sprzątanie Świata,

  • wykonały gniotki z mąki ziemniaczanej, nadając im imiona ekopostaci,

  • pełniły ekologiczne dyżury i założyły szkolne kompostowniki,

  • angażowały do działań rodziców i starszych uczniów.

🟢 Efekt: codzienne nawyki ekologiczne i poczucie odpowiedzialności za środowisko.


💧 Moduł 3: Bioróżnorodność ekosystemów wodnych

Dzieci:

  • założyły hodowlę lotosu i prowadziły dziennik ekologiczny,

  • badały właściwości mchu i torfu,

  • stworzyły sensoryczną ścieżkę z darów natury,

  • rozpoznawały rośliny mokradeł podczas spacerów i zajęć terenowych,

  • odwiedziły Centrum Konserwacji Wraków Statków, poznając historię rzeki Wisły.

🟢 Efekt: rozumienie znaczenia mokradeł i ekosystemów wodnych oraz rozwój percepcji zmysłowej.


🧩 Podsumowanie

Udział w programie Planeta Energii był dla dzieci nie tylko nauką, ale i przygodą pełną działań, eksperymentów, współpracy i emocji.
Wspólnym wnioskiem jest to, że dzieci, wspierane przez dorosłych, mogą stać się ambasadorami ekologii; nie tylko w teorii, ale przede wszystkim w praktyce i działaniu.


💙 Podziękowania

Serdecznie dziękujemy:

  • Dyrekcji Szkoły – za wsparcie i umożliwienie realizacji działań projektowych,

  • Pani Agnieszce Huzarek, Pani Katarzynie Świątek, Pani Marcie Jędrasiewicz, Panu Wiktorowi Dmisiewiczowi, Panu Andrzejowi Podjackiemu za działania wspierające nasz udział,

  • Rodzicom – za pomoc, zaangażowanie i dokumentowanie działań domowych,

  • Dzieciom – za ich otwarte serca, wielką ciekawość i gotowość do zmieniania świata na lepsze,

  • Organizatorom programu Planeta Energii – za stworzenie wyjątkowej platformy do odkrywania ekologii, inspirację, wsparcie edukacyjne i szansę uczestnictwa w projekcie rozwijającym pasje i odpowiedzialność.


🎬 Zobacz, jak działali nasi EkoBohaterowie!

(wstaw tu linki do filmów, rolek i zdjęć dokumentujących działania)
1. EkoBohaterowie na co dzień. Sprawozdanie z realizacji modułu.
2. EkoBohaterowie na co dzień. Film dokumentujący realizację modułu.
3. Bioróżnorodność ekosysystemów wodnych. Sprawozdanie z realizacji modułu.
4. Bioróżnorodność ekosysystemów wodnych. Film dokumentujący realizację modułu.
5. Gdzie kryje się woda? Sprawozdanie z realizacji modułu.
6. Gdzie kryje się woda? Film dokumentujący realizację modułu.

 


#PlanetaEnergii2025 #SP12Tczew #EkoPrzedszkolaki #WodaToŻycie #ZielonaPrzyszłość
„Każda kropla, każdy gest, każdy uśmiech… zmienia świat!”