Terapia pedagogiczna w SP12




„SZKOŁA PRZYJAZNA UCZNIOM Z DYSLEKSJĄ”
W roku szkolnym 2008/2009 Szkoła Podstawowa nr 12 w Tczewie przystąpiła do IV edycji programu Polskiego Towarzystwa Dysleksji „Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją”.
W tym też roku nawiązano ścisłą współpracę z PTD oraz wydawnictwem Operon. Zatrudniono psychologa oraz terapeutę pedagogicznego, który pełni w szkole rolę koordynatora terapii. Stworzono 4 gabinety terapii pedagogicznej, które są systematycznie wzbogacane w pomoce dydaktyczne. Nauczyciele podnieśli swoje kwalifikacje i zdobyli uprawnienia oraz potrzebne umiejętności do prowadzenia terapii pedagogicznej. Szkoła zatrudniała wtedy 19 specjalistów terapii, dziś jest ich 25. Zajęcia terapii pedagogicznej oparto na programie edukacyjno – terapetycznym „Ortograffiti”.
Stworzono warunki do pracy uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

W ramach programu „Szkoła Przyjazna Uczniom Z Dysleksją” podjęto szereg nowych działań, takich jak:

  • zorganizowano konkursy dla uczniów: „Ortograficzne łamigłówki”, „Ekspert bajek i baśni”, „Mistrz biegłego pisania na klawiaturze”, „Uczeń z pasją”;
  • podjęto całoroczną akcję „Dzieci czytają dzieciom” w formie wolontariatu;
  • przejęto kontynuację akcji „Cała Polska czyta dzieciom”
  • zapoczątkowano organizację obchodów Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji;
  • eksponowano gazetkę ścienną „Terapeutyczne Wieści” 
  • uruchomiono dział terapii pedagogicznej na stronie internetowej szkoły;
  • zapoczątkowano systematyczne przeprowadzanie badań przesiewowych Ryzyka Dysleksji w klasach I i oddziałach przedszkolnych;
  • prowadzono spotkania tematyczne dla rodziców i nauczycieli 
  • zapoczątkowano realizację programu społecznego „Czytamy Razem”;
  • stworzono Szkolny System Profilaktyki i Pomocy Psychlogiczno – Pedagogicznej dla Uczniów z Dysleksją.

Podjęcie tych działań doceniło Polskie Towarzystwo Dysleksji, które przyznało szkole 19 listopada 2010 r. Certyfikat IV edycji programu „Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją”.

Cechy Szkoły Przyjaznej Uczniom z Dysleksją

  • Szkoła oferuje szeroki zakres form pomocy psychologiczno – pedagogicznej przeznaczony dla uczniów z dysleksją;
  • Udzielana pomoc jest skuteczna dzięki profesjonalnym umiejętnościom nauczycieli;
  • Szkoła dysponuje odpowiednią bazą do prowadzenia specjalistycznych zajęć;
  • Organizacja pracy Szkoły i zarządzanie nią sprzyjają prawidłowej i efektywnej opiece psychologiczno - pedagogicznej.

PRAWA I OBOWIĄZKI uczniów z dysleksją i ich rodziców
Uczeń ma prawo do:

  1. Wczesnej diagnozy - badań specjalistycznych w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej
  2. Wczesnej, specjalistycznej interwencji, tzn.:
    udziału w zajęciach terapii pedagogicznej
    udziału w zajęciach logopedycznych
    udziału w zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych
    pomocy pedagoga szkolnego
    pomocy psychologa
    pomocy innych specjalistów szkolnych
  3. Dostosowania wymagań szkolnych i sposobu oceniania do jego potrzeb i możliwości 
  4. Wyrównania szans podczas egzaminów tzn. sprawdzianu po szkole podstawowej

Uczeń ma obowiązek:

  1. Uczestniczyć w zajęciach terapii lub innych wg zaleceń zawartych w opinii psychologiczno-pedagogicznej oraz KIPU
  2. Wykazać się aktywną pracą nad przezwyciężaniem trudności 
  3. Rodzice powinni świadomie podjąć współpracę ze szkołą 
  4. Rodzice powinni nabrać przekonania o celowości stałej pracy z dzieckiem, wspierać je i wypełniać zalecenia zawarte w opinii psychologiczno-pedagogicznej.


Terapią pedagogiczną w SP12 objęci są wszyscy potrzebujący uczniowie.

W roku szkolnym 2015/2016 w klasach 1-3 jest ich 153, a w klasach 4-6 - 118.

Zajęcia terapii pedagogicznej prowadzi 22 
wykwalifikowanych nauczycieli Naszej Szkoły.

Korzystamy już z 4 przystosowanych i wyposażonych gabinetów.

Zajęcia w klasach 4-6 oparte są na metodzie przygotowanej przez specjalistów, przeznaczonej dla uczniów ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi: 
“Ortograffiti Czytam i piszę” oraz “Ortograffiti Czytam z Bratkiem”

Programy te rekomendowane są przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.


Formy pomocy uczniom z dysleksją w SP 12:

  • Terapia pedagogiczna
  • Terapia logopedyczna
  • Porady i konsultacje psychologa i pedagoga
  • Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
  • Metoda Dobrego Startu
  • Metoda Weroniki Sherborne 
  • „Klub przyjaciół Bratka”
  • Program społeczny „Czytamy Razem”
  • Akcja „Dzieci czytają dzieciom”
  • Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”
  • Koła zainteresowań
  • Konkursy: 
    „Ekspert bajek i baśni”
    „Ortograficzne łamigłówki. Pierwsze kroki”
    „Uczeń z pasją”
    „Ortograficzne łamigłówki”
    „Mistrz biegłego pisania na klawiaturze”
    „Mam dobrą pamięć”